9 ژانویه 2023 - سرعت شروع دیابت نوع 2 ، شدت اولیه بیماری و مکانیسم‌های مقاومت یا کاهش ترشح انسولین ممکن است در بیمارانی که در سنین پایین ‌تر به این بیماری مبتلا ‌شوند متفاوت از بزرگسالان باشد.

علاوه بر این، گزینه‌های درمانی، شامل آزمون و خطا، به دلیل طولانی ‌تر شدن مدت دیابت نوع 2 که از سنین پایین شروع شده است، پیچید ه‌تر می ‌شوند. تغییرات عمده و جزئی که در رگ های خونی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 رخ می دهد، می تواند عواقبی جدی داشته باشد که پیش بینی آن دشوار است زیرا دوره درمان می تواند برای 40 تا 60 سال ادامه یابد.

هم اکنون تعداد بیشتری از جوانان و نوجوانان، به ویژه آنهایی که دارای اضافه وزن، چاق و کم تحرک هستند، به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند. تقریباً 75 درصد از آنها والدین یا خواهر و برادرهای مبتلا به دیابت، دارند.

در حالی که در نگاه اول، این امر ژنتیک را به عنوان یک عامل خطر برای ابتلا به این بیماری تایید می کند، امابیشتر نتیجه ی عادات سبک زندگی نامناسب، به ویژه عادات غذایی و عدم فعالیت بدنی است که اغلب در تمام خانواده مشترک است.

تاثیر بر بینایی

این واقعیت که ابتلای جوانان به دیابت نوع 2 ، آنها را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عوارض چشمی قرار می دهد، اخیراً در مقاله ای گزارش شده است. این مطالعه به بررسی سوابق 1362 فرد مبتلا به دیابت که در مینه‌ سوتا زندگی می‌کردند، پرداخت و سپس به کانادا تعمیم یافت. آنها داده‌هایی را که بین سال‌های 1970 تا 2019 جمع‌آوری شده‌ بود، تجزیه و تحلیل کردند. این کار به محققان امکان بررسی تکامل این وضعیت را در دهه‌های گذشته داد.

نتایج شگفت‌انگیز بود: احتمال ابتلا به رتینوپاتی (رگ‌های خونی غیرطبیعی و/یا خونریزی در شبکیه) در افراد جوان مبتلا به دیابت نوع 2 (در مقایسه با افراد مبتلا به دیابت نوع 1 هم سن و سال) 88 برابر بیشتر بود. علاوه بر این، خطر تبدیل شدن این رتینوپاتی به "رتینوپاتی پرولیفراتیو" و در نتیجه از دست دادن بینایی، 230 برابر افزایش داشت. همچنین خطر تجمع مایع در شبکیه چشم (ادم ماکولا) 49 برابر و خطر ابتلا به آب مروارید بالغ در سنین جوانی، 243 برابر افزایش داشت. مورد دوم نیاز به جراحی دارد که در افراد جوان نسبت به آب مروارید پیری مرتبط با سن، خطرناک تر است.

چه چیزی را باید از این نتایج برداشت کنیم؟ مشکلات عمده، که اغلب به مداخلات جراحی برای حفظ بینایی نیاز دارند، در دیابت نوع 2 جوانان بسیار سریعتر از جوانان مبتلا به دیابت نوع 1 رخ می دهد. بنابراین این بیماران باید با دقت بیشتری پیگیری شوند. در واقع، تقریباً از هر دو بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 ، یک نفر در عرض یک تا هشت سال پس از تشخیص، دچار نوعی رتینوپاتی می شود. در مقایسه، در میان افراد جوان مبتلا دیابت نوع 1، یک نفر از هر 3 فرد 6 تا 10 ساله، پس از تشخیص به رتینوپاتی مبتلا می شود.

پیامدهای مهم

شیوع (تعداد موارد) دیابت نوع 2 در جوانان به طور قابل توجهی در طی 10 سال گذشته افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2050، چهار برابر شود. هزینه ی مادام العمر مراقبت های پزشکی مستقیم برای یک بیمار دیابتی مجرد 25 تا 44 ساله در سال 2013، برابر با 125هزار دلار آمریکا بود. این هزینه ها از آن زمان افزایش یافته است و باید دلارهای بیشتری برای پوشش دوره ی بین 15 تا 25 ساله که در نظر گرفته نشده بود، اضافه شود.در واقع، اگر 20 درصد از جمعیت جوانان تا سال 2050 به دیابت مبتلا شوند، میلیون ها (شاید میلیاردها) دلار برای مراقبت های بهداشتی باید توسط دولت ها هزینه شود.

کیفیت زندگی طولانی مدت افراد دیابتی نیز کاهش می یابد. مطالعه دیگری که بر روی جوانان مبتلا به دیابت نوع 1 انجام شده است، تاثیر منفی این بیماری را بر کیفیت زندگی آنها نشان می دهد. آنها باید زمان زیادی را به مراقبت از خود اختصاص دهند (از دست دادن فعالیت با دوستان خود) و بار بیماری آنها بر دوش خویشاوندان سنگینی می کند. ترس از هیپوگلایسمی (افت قند خون که می تواند منجر به کما شود) یا ایجاد عوارض جدی بیماری نیز بر آنها تأثیر می گذارد. دستیابی به خودمختاری برای این نوجوانان دشوارتر است و کیفیت زندگی آنها متناسب با آزادی است که می توانند یا نمی توانند داشته باشند.

خوب غذا بخورید، ورزش کنید و به اپتومتریست خود مراجعه کنید

پیشگیری از دیابت نوع 1، عمدتاً به دلیل کمبود اطلاعات در مورد دلایل بروز آن و راه های غربالگری پیشگیرانه، دشوار است. اما وضعیت برای دیابت نوع 2 متفاوت است که به شدت با سبک زندگی ناسالم در جوانان مرتبط است. داشتن یک رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و مبارزه با سبک زندگی کم تحرک، از جمله محدود کردن زمان نشستن مقابل صفحات نمایشگر (به کمتر از دو ساعت در روز)، راه های خوبی برای جلوگیری یا به تاخیر انداختن ابتلا به دیابت در جوانان است. همچنین زمان تماشای صفحات نمایشگر اعم از تلویزیون، کامپیوتر یا موبایل با مقاومت به انسولین و چاقی در جوانان مرتبط است. به عبارت دیگر، جوانان باید به داشتن سبک زندگی سالم تشویق شوند و به ویژه در درون کانون خانواده، سبک زندگی سالم به اشتراک گذاشته شود.

تا آنجایی که به چشم مربوط می شود، مراجعه ی منظم به بینایی سنج یا چشم پزشک می تواند علائم اولیه عوارض دیابت را آشکار سازد (علائم در 30 درصد بیماران در مدت کوتاهی پس از تشخیص دیابت مشاهده می شود). این متخصصان سلامت همچنین می ‌توانند سایر مشکلات بینایی و عوارض ناشی از این بیماری مانند از دست دادن توانایی تمرکز از نزدیک (انطباق)، فلج جزئی برخی از عضلات چشم که منجر به دوبینی می‌شود، تاخیر در بهبود تغییرات سطح قرنیه، خشکی چشم یا گلوکوم را تشخیص دهند. معاینه ی چشم با مردمک متسع باید در زمان تشخیص پزشکی دیابت یا در هر فردی با مشخصات پرخطر (ارث، چاقی، سبک زندگی کم تحرک) انجام شود.

از آنجایی که عادات سبک زندگی سالم، بخش جدایی ناپذیری از درمان این بیماری است، لذت بردن از آینده ای شادتر برای جوانان مبتلا به دیابت دیر نیست. اما مهم است که از پیگیری های منظم توسط پزشک و ملاقات های مکرر با اپتومتریست خانوادگی خود غافل نشوند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-01-diabetes-young-people-eyes.html